22\09\2019

3D hvězda šitá z korálků

Vánoce jsou skoro za dveřmi (nechci nikoho plašit) a mě přepadla touha Vám zase něco předat. Tentokrát si díky podrobnému fotonávodu můžete vytvořit plastickou 3D hvězdu z korálků, které může mít nepřeberné množství variant, ať už barev, vzorů nebo velikostí. Tak hurá do toho!

Materiál:

(Nakupuji v kamenném obchodě „Korálky Eliška“ v Pardubicích. Tento obchod má i eshop, dokonce snad největší v ČR. Ale vzhledem k tomu, že je dost nepřehledný, přikládám odkazy z eshopu Koralky.cz)

  • 2 barvy rokajlu velikosti 10\0 až 12\0 (šila jsem z Preciosy 11\0, na konci návodu je pro inspiraci hvězda šitá z TOHO Treasures 12\0)

Nevýhodou rokajlu značky Preciosa je nejednotná velikost korálků v balení, která může být někdy na škodu a zkazit dojem z výsledného výrobku. Na pytlíčcích také nebývá uvedena velikost, takže musíte okem poměřovat, zda mají korálky ve dvou baleních stejnou velikost.  Proto mám raději značku TOHO, která vyrábí kvalitní korálky s minimem vadných kusů a především stejné velikosti, která je na balení vždy uvedena. Ovšem kvalita zpracování je citelně znát i na ceně.

  • Jehlu na korálky – u mě vel. 11(s klasickou jehlou na ruční šití pravděpodobně nepochodíte vzhledem k velikosti očka)
  • Nit NYMO v libovolné barvě (nebo jakou nit uznáte za vhodné)
  • 1 velký korálek cca 1-1,5cm (Záleží na finální velikosti. Větší hvězdy vycpávám dutým vláknem, ale do malých je potřeba všít velký korálek, aby držely tvar. Já jsem použila kuličku z FIMO hmoty. Pokud nemáte korálek vhodné velikosti, možná poslouží i kulička z alobalu :-)).
  • Dále nůžky a šikovná je také podložka na korálky, aby se nikam nekutálely.

Hvězda se skládá z pěti čtverečků šitých samostatně.

Šije se dvěma druhy stehů – herringbone a peyote.

  • Herringbonem se šijí rohy (cípy) čtverců – mezi dva korálky z předchozí řady se všijí dva nové (zlatý rokajl).
  • Peyotem se šijí všechny 4 strany čtverce (fialový rokajl).

Finální velikost hvězdy závisí na počtu řad. V tomto návodu jich je 7 a výsledná výška hvězdy jsou 4cm.

Délka strany čtverce by měla představovat polovinu délky hvězdy. 

Postup:

Ustřihněte si nit o délce cca 80cm. Jeden konec navlékněte do jehly a na konci nedělejte žádný uzlík!

1.řada: Navlékněte 4 korálky jedné barvy (u mě zlatá), stáhněte je ke konci nitě, aby Vám zůstal konec o délce cca 10 cm. Jehlu provlékněte všemi čtyřmi korálky ve stejném směru, v jakém byly navlečené – korálky se spojí do kruhu. Jehlu ve stejném směru ještě jednou provlékněte všemi korálky a udělejte uzlík, aby se kruh nerozjížděl.

Nakonec jehlu protáhněte jedním korálkem vedle uzlíku – tím se dostanete do druhé řady.

Pozn.: Jsem levák, takže šiji zleva doprava. Na směru ale nezáleží, takže praváci mohou klidně šít na druhou stranu.

2.řada: (nit vychází z prvního cípu čtverce a celá tato řada se šije pouze herringbonem) Navlékněte dva zlaté korálky a jehlu protáhněte druhým korálkem z předchozí řady. Nyní jste v druhém cípu – opět navlékněte dva zlaté korálky a protáhněte dalším korálkem z předchozí řady. Stejně ušijte i zbylé dva cípy.

Až se dostanete na konec řady, VŽDY protáhněte jehlu posledním korálkem předchozí řady a zároveň prvním korálkem z řady, kterou jste právě ušili. Takto se přemístíte do nové řady a je to velmi důležitý krok (předposlední obrázek). Nit Vám nyní vychází uprostřed cípu mezi dvěma zlatými korálky. 

3.řada: (přidává se jeden fialový korálek na každou stranu)

Cíp: navlékněte dva zlaté korálky a jehlu protáhněte následujícím korálkem z předchozí řady.

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte dalším zlatým korálkem z předchozí řady

Cíp: navlékněte dva korálky zlaté barvy a provlékněte dalším zlatým z předchozí řady

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte dalším zlatým korálkem z předchozí řady

Cíp: navlékněte dva korálky zlaté barvy a provlékněte dalším zlatým z předchozí řady

Strana čtverce: Navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte dalším zlatým korálkem z předchozí řady a zároveň prvním zlatým korálkem z řady nové. Opět Vám nit vychází uprostřed dvěma zlatými korálky v cípu a tím pádem na začátku další řady.

Cíp se bude ve všech řadách šít stejně – vždy všijete dva zlaté korálky (steh herringbone).

4. řada: (přidávají se dva fialové korálky na každou stranu)

Cíp: (stejný jako v předchozích řadách)

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte fialovým korálkem z předchozí řady. Navlékněte další fialový a jehlu protáhněte dalším zlatým z předchozí řady.

Cíp

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte fialovým korálkem z předchozí řady. Navlékněte další fialový a jehlu protáhněte dalším zlatým z předchozí řady.

Cíp

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte fialovým korálkem z předchozí řady. Navlékněte další fialový a jehlu protáhněte dalším zlatým z předchozí řady.

Cíp

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte fialovým korálkem z předchozí řady. Navlékněte další fialový a jehlu protáhněte dalším zlatým z předchozí řady a zároveň prvním zlatým korálkem z řady nové. Opět Vám nit vychází uprostřed dvěma zlatými korálky v cípu a tím pádem na začátku další řady.

5. řada (přidávají se tři fialové korálky na každou stranu)

Cíp

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte prvním fialovým korálkem z předchozí řady. Navlékněte další fialový a jehlu protáhněte druhým fialovým z předchozí řady. Navlékněte fialový a jehlu protáhněte dalším zlatým korálkem z předchozí řady.

Cíp

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte prvním fialovým korálkem z předchozí řady. Navlékněte další fialový a jehlu protáhněte druhým fialovým z předchozí řady. Navlékněte fialový a jehlu protáhněte dalším zlatým korálkem z předchozí řady.

Cíp

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte prvním fialovým korálkem z předchozí řady. Navlékněte další fialový a jehlu protáhněte druhým fialovým z předchozí řady. Navlékněte fialový a jehlu protáhněte dalším zlatým korálkem z předchozí řady.

Cíp

Strana čtverce: navlékněte jeden fialový korálek a jehlu protáhněte prvním fialovým korálkem z předchozí řady. Navlékněte další fialový a jehlu protáhněte druhým fialovým z předchozí řady. Navlékněte fialový a jehlu protáhněte dalším zlatým korálkem z předchozí řady a zároveň prvním zlatým z této řady.

Tímto způsobem se budou opakovat všechny následující řady. Cípy (rohy) se šijí vždy stejně – přidáváme dva zlaté korálky mezi dva zlaté z předchozí řady. Zvětšuje se pouze délka stran čtverečku, a proto v každé řadě přidáme celkem o 4 fialové korálky víc než v té předchozí.

Dokončena 6. řada

Čtverečky z tohoto návodu jsou šité ze sedmi řad. Dělat je menší než ze šesti bych nedoporučovala.

Můžete si udělat klidně deseticentimetrovou hvězdu – postup se stále opakuje. Důležité je jen to, aby bylo všech pět čtverců stejně velkých.

Při šití více řad se čtverec začne vlnit – to je v pořádku. Nakonec se totiž přehne, aby vznikl trojúhelník.

Délka strany čtverce by měla představovat polovinu délky hvězdy. 

Volný konec, který zbyl ze začátku, ustřihněte co nejblíže k práci – můžete opatrně zatavit zapalovačem.

Druhý konec nitě neodstřihujte – ještě s ním budete pracovat.

Tímto způsobem ušijte celkem 4 čtverečky. U pátého se musí přišít jedna řada navíc – pokračujte ve čtení :-).

Extra řada:

Pátý čtverec šijte stejným způsobem jako ty předchozí, ovšem zde se musí přidat jedna extra (8.) řada následovně: šijete jako obvykle, ovšem v cípech se místo dvou zlatých korálků přidá pouze jeden.

Po obšití čtverce dokola nit zapošijte doprostřed práce, udělejte malý uzlík a odstřihněte.

8. „extra“ řada

Sešívání:

Vezměte jeden ze čtyř hotových čtverců a nit si navlékněte znovu do jehly.

Nit opět vychází uprostřed prvního cípu. Zde všijte jeden zlatý korálek.

Čtverec přehněte napůl tak, aby cíp v nově navlečeným korálkem byl dole a směrem k Vám.

Stejně přehnutý pátý čtverec (ten s „extra“ řadou) přiložte k tomuto a jehlu protáhněte prvním fialovým korálkem z „extra řady“. Potom opět fialovým z druhého čtverce,.. Na obrázku je hezky vidět, jak do sebe korálky zapadají. Šijte cik-cak až k vrchnímu cípu.

U cípů to může být trochu matoucí: Až bude nit vycházet z posledního fialového korálku „extra řady“ na pátém čtverci (v mém případě ten vpravo), protáhněte nit prvním zlatým korálkem v cípu druhého čtverce. Potom jedním zlatým (ten co je uprostřed cípu) v pravém čtverci a dále do druhého zlatého korálku v cípu druhého (levého) čtverce. Dolů se potom vracíte stejně jako při sešívání nahoru.

Až se dostanete ke spodnímu cípu, kde není uprostřed jeden zlatý korálek, ale stále jen dva, všijte ho.

Ušijte jednu „extra řadu“ na zbylých dvou stranách čtverce: pokračujte peyotem nahoru a v cípu přidejte opět jen jeden zlatý. Na druhé straně se budete vracet dolů peyotem. Nit zapošijte a ustřihněte.

Stejným způsobem přišijte všechny zbylé čtverce. Vždy nejprve přidejte jeden zlatý korálek do cípu, čtverec přišijte k dalšímu, uprostřed opět přidejte jeden zlatý korálek a volné dvě strany obšijte jednou „extra řadou“..

Až budete přišívat poslední čtverec, tak samozřejmě „extra řadu“ dělat nebudete, ale rovnou jej spojíte se čtvercem na druhé straně.

Před úplným sešitím nezapomeňte do hvězdy vložit korálek nebo ji vycpat. Nezapomeňte, že dírka korálku musí být na středové části hvězdy, abyste jím mohli později protáhnout jehlu na druhou stranu.

Sešití středu:

Nit protáhněte nejbližším zlatým korálkem v cípu a nyní jsou dvě možnosti:

  1. Protáhněte jehlu všemi pět zlatými korálky uprostřed (několikrát, aby byl spoj pevný), potom se dírkou v korálku uvnitř přemístěte na druhou stranu, kde udělejte to samé, zapošijte a je hotovo.
  2. Nebo pokud by Vám uprostřed vznikaly veliké nevzhledné mezery, udělejte to samé co v předchozím způsobu, ale mezi jednotlivé zlaté korálky ještě nějaké přidejte (vždy po jednom!). Já jsem přidala celkem tři a střed se docela vydařil. (Přidané korálky jsou vyznačené šipkami). To samé udělejte na protilehlé straně.

 

Zde jsem vytvořila pro porovnání hvězdu z korálků TOHO Treasures velikosti 12\0 (6 řad), které mají tvar trubiček.

 

Jedná se o nejzákladnější vzorek 3D hvězd šitých peyote stehem, někdy příště se třeba mrkneme na nějaký složitější a zajímavější vzor, abyste věděli, jak si vytvořit hvězdu s tak nádherným vzorem jako je například ten od Lady Lunar Cat,podle kterého jsem šila svou zatím největší hvězdu (je šitá z 22 řad).

Doufám, že se mi vše podařilo srozumitelně vysvětlit a i Vy si teď budete moci vytvořit krásnou (nejen) vánoční dekoraci, nebo dárek pro někoho blízkého :-).

Budu moc ráda, když mi pošlete fotku hotového díla na mail info@crochelou.cz, na facebook Crochelou nebo instagram!

 

O MNĚ

Ahoj! Říkám si Crochelou a srdečně Tě vítám na mém webu. Je to už více než tři roky, co jsem si pořídila svůj první šicí stroj a k háčkování mi přibyla nová silná závislost (jsem tak trochu tvořící maniak). Začalo to polštářky, hračkami a spoustou dalších drobností, a když jsem zatoužila po malém batůžku, rozhodla jsem si ho ušít sama doma „přesně“ podle mých představ, protože v obchodech mne tehdy ještě žádný nezaujal. Ihned po této batohové prvotině následoval další batůžek, a potom zase další..

Nyní už dva roky své výrobky prodávám (k batohům přibyly i kabelky a různé taštičky) zde na svém eshopu, kde najdeš i sekci „blog“ s návody pro mé kolegy kreativce.

Každý kus mé práce je originál – všechny typy kabelek či batohů jsou navržené mnou. Šiji dle vlastních střihů, které dále neprodávám. Proto u jiného výrobce nemůžete najít stejný výrobek. 

Na originalitě a barevné pestrosti si velmi zakládám, stejně jako na kvalitě každého výrobku. Stále vymýšlím nové střihy, sháním neokoukané materiály a s každým výrobkem se posunuji dál.

Jak řekne každý handmade tvůrce: Do každého výrobku dávám veliký kus sebe. Proto děkuji každému, kdo se jeho koupí rozhodne mou tvorbu podpořit, a kdo se nebojí být originální.

 

error: Obsah je chráněný autorským právem!