12\01\2019

Amigurumi: postup na háčkovaného zajíčka

Krásný den ❤️

Posledních pár měsíců jsem nechala háčky ležet v šuplíku a nahradily je jehlice a šicí stroj. Začalo se mi ale trochu stýskat po tvoření něčeho malého a roztomilého a tak jsem oprášila své znalosti s dovednostmi, vzala do ruky přízi s háčkem a začala opět uzlíkovat hračky.

Po uháčkování tohoto zajdy jsem se pustila do vymýšlení vlastního, ze kterého tedy vznikla spíš zaječice. A právě na tuto hračku jsem pro vás napsala celý postup.

Koho zmátl výraz AMIGURUMI v názvu – jedná se o výraz pro háčkované (či pletené) hračky, postavičky, plyšáky,.. 🙂

Při kliknutí na obrázek níže si můžete návod stáhnout a vytisknout!

Velikost hotové hračky závisí na použité přízi a háčku. Já jsem použila háček č.2.00 a přízi Alize Bella (Kterou velmi doporučuji – široká škála barev, není tvrdá, takže vás nebolí tolik ruce a výsledek vypadá moc hezky. Na hračky je také fajn například příze Jeans). Při použití této kombinace mi zajíc vyrostl do výšky cca 24cm.

Zkratky:

MK = magický kroužek

KS = krátký sloupek

V = 2KS do jednoho oka

A = sháčkovat 2 oka dohromady

PO = pevné oko

ŘO = řetízkové oko

DS = dlouhý sloupek

PDS = polodlouhý sloupek

PrDS = přední reliéfní dlouhý sloupek

ZrDS = zadní reliéfní dlouhý sloupek

6x [xy] = (zkratky v závorkách) 6x opakování vzoru v závorce (není-li uvedeno jiné číslo). Není-li před závorkou uvedeno žádné číslo, prostě ji opakujte do konce řady.

(xy) = (číslo v závorce na konci řádku) výsledný počet ok v řadě

  • Při háčkování za zadní oko: standardně vpichujete háček do celého oka, které se skládá z přední a zadní smyčky (přední je ta blíž k vám, logicky :-). V tomto případě ale budete vpichovat pouze do té zadní, protože do přední později vháčkujete ozdobný lem (neboli patent).

Hlava:

6KS do MK

1. 6x V (12)

2. 6x [1KS>V] (18)

3. 6x [2KS>V] (24)

4. 6x [3KS>V] (30)

5. 6x [4KS>V] (36)

6. 6x [5KS>V] (42)

7. 6x [6KS>V] (48)

8. 6x [7KS>V] (54)

9. 6x [8KS>V] (60)

10. 6x [9KS>V] (66)

11. – 20. 66KS

21. 6x [9KS>A] (60)

22. 6x [8KS>A] (54)

23. 6x [7KS>A] (48)

24. 6x [6KS>A] (42)

25. 6x [5KS>A] (36)

26. 6x [4KS>A] (30)

27. 6x [3KS>A] (24)

28. 6x [2KS>A] (18)

  • Zakončete jedním PO do následujícího oka > 1ŘO. Nechte si dlouhý konec na následné přišití a odstřihněte od klubka. Umístěte oči a vyšijte čumáček. Hlavičku bohatě vyplňte, aby hezky držela tvar.

Nohy a tělo:

  • První noha začíná i končí samostatně. Na jejím konci nedělejte žádné PO, pouze nechte dostatečně dlouhý konec, aby se oka nepárala, utáhněte a odstřihněte od klubka.
  • začněte ‚tělovou‚ barvou

6KS do MK

1. 6KS (6)

2. 6x V (12)

3. 12KS

4. 6x [1KS>V] (18)

5. 6. 18KS

7. 6x [2KS>V] (24)

8.-10. 24KS

  • Na konci druhé nohy neukončujte! Uháčkujte 6ŘO>1KS do prvního oka 11. řady u první nohy (hned za posledním uháčkovaným KS; tím se obě nohy spojí) > 23KS (11. řada první nohy) > 6KS do řetízkových ok > 24KS (11. řada druhé nohy) > 6KS do řetízkových ok – za posledním z těchto ok vám vznikne nový začátek a konec řady, doporučuji si jej označit. Obě nohy jsou nyní spojené a teď bude vznikat celé tělo.

1. 54KS > V >4KS > V (62)

2. 54KS > V >6KS > V (64)

3. 54KS >V > 8KS > V (66)

4. 66KS

5. 54KS > V > 10KS > V (68)

6. 68KS

7. 54KS > V > 12KS > V (70)

8. 70KS (u posledního oka nahodit novou barvu – svetr)

9. 70KS

10. 70KS za zadní oko

11.-14. 70KS

15. 12KS > A > 31KS > A > 23KS (66)

16. 68KS

17. 11KS > A > 30KS > A > 23KS (66)

18. -21. 66KS

22. [9KS>A] (60)

23. 60KS

24. [8KS>A] (54)

  • vyplňte nožičky

25. 54KS

26. [7KS>A] (48)

27. 48KS

28. [6KS>A] (42)

29. 42KS

30. [5KS>A] (36)

31. 36KS

32. [4KS>A] (30)

33. 30KS

  • vyplňte zbytek těla

34. [3KS>A] (24)

35.  24KS

36. [2KS>A] (18)

  • Ukončete jedním PO do následujícího oka > 1ŘO. Utáhněte, ustřihněte a zbylou nit zapošijte aby nebyla vidět – již ji nebudete potřebovat.

Ruce (2x):

  • opět začněte s ‚tělovou‚ barvou

6KS do MK

1. 6x V (12)

2. 6x [1KS>V] (18)

3. 6x [2KS>V] (24)

4. 2x [11KS>V] (26)

5.-6. 26KS

7. 2x [11KS>A] (24)

8. 24KS

9. 6x [2KS>A] (18)

10. 18KS – na konci řady změňte barvu (svetr)

11. 18KS

12. 18KS do zadního oka (za přední budete na konci háčkovat lem)

13.-15. 18KS

16. 2x [7KS>A] (16)

17.-19. 16KS

20. 2x [6KS>A] (14)

21.-24. 14KS

25. 2x [5KS>A] (12)

26.-30. 12KS

  • Obě ruce vyplňte zhruba do 2\3. Otvor ‚zploštěte‘ a protilehlá oka k sobě spojte pevnými oky. Tím se otvor uzavře a ruka se bude mnohem lépe přišívat k tělu. 1ŘO, utáhněte a nechte si dostatečně dlouhý konec pro přišití. Odstřihněte od klubka.

Lem (nebo náplet, patent.. jak chcete :):

  • Uháčkujte ho na rukách i na těle v místě, kde jste vpichovali do zadních ok.

1. Ruku obraťte ‚zápěstím‘ vzhůru; vpíchněte háček do (jakékoliv) přední smyčky z 12. řady, protáhněte přízi a udělejte PO; 3ŘO a 1DS do každé další smyčky až do konce řady; ukončete 1PO do třetího ŘO ze začátku řady. (konec příze, který zbyl z počátečního nahození, vháčkujte pod prvních cca 5DS)

2. 2ŘO (místo prvního DS) > opakujte [1PrDS>1ZrDS] do konce řady a opět ukončete 1PO do druhého ŘO ze začátku řady.

  • Stejným způsobem udělejte lem i na druhé ruce a na těle.

Ručičky přišijte k tělu pomocí konce příze, který jste si nechali při dokončení každé ruky.

Uši (2x):

6KS do MK

1. 6KS

2. 6x V (12)

3. 12KS

4. 6x [1KS>V] (18)

5. 18KS

6. 2x [8KS>V] (20)

7. 20KS

8. 2x [9KS>V] )(22)

9. 2x [10KS>V] (24)

10. 2x [11KS>V] (26)

11. 2x [12KS>V] (28)

12. 2x [13KS>V] (30)

13. 2x [14KS>V] (32)

14.-16. 32KS

17. 2x [14KS>A] (30)

18. 2x [13KS>A] (28)

19. 28KS

20. 2x [12KS>A] (26)

21. 26KS

22. 2x [11KS>A] (24)

23. 24KS

24. 2x [10KS>A] (22)

25. 22KS

26. 2x [9KS>A] (20)

27.-28. 20KS

29. 2x [8KS>A] (18)

30.-31. 18KS

32. 2x [7KS>A] (16)

33.-34. 16KS

35. 2x [6KS>A] (14)

36.-37. 14KS

  • Otvor opět ‚zploštěte‘ a oka proti sobě spojte pevnými oky. 1ŘO > nechte dlouhý konec a ustřihněte. Obě uši přišijte k hlavě a tu potom k tělu.

Límeček:

  • Doporučuji použít o půl čísla větší háček, než který jste používali po celou dobu.
  • Háčkujte stejnou barvou jako svetr.

Začněte na 35ŘO

1. 1PDS do 4. oka od háčku > 26PDS (posledních 5 ok nechte prázdných – z nich později uděláte dírku pro knoflík). Otočte.

2. 3ŘO (místo prvního PDS) > [přeskočit jedno oko > *1PDS,2ŘO,1PDS* do násl. oka > přeskočit jedno oko > 1PDS do dalšího oka]

3. 3ŘO (místo prvního PDS) > [*2PDS,2ŘO,2PDS* pod mezery se 2ŘO z předchozí řady > přeskočit jedno oko > 1PDS do dalšího oka]. Při háčkování posledního PDS vpíchněte do 3.ŘO z předchozí řady a zároveň do posledního z pěti ok ze základního řetízku a dokončete PDS. Vznikne tak dírka pro knoflík, který přišijte na druhou stranu límečku.

Zbývá dotvořit čepička, na kterou jsem postup nenapsala, protože jsem ji pletla a v pletení jsem věčný začátečník, takže nevím nevím, jak by mé vysvětlování dopadlo. Pokud ale pletení alespoň trochu ovládáte, mrkněte na tento návod, podle kterého jsem pletla i já.

Samozřejmě ji můžete i uháčkovat-začátek bude stejný jako při háčkování hlavy, jen doporučuji použít opět o 0,5 čísla větší háček, než který jste použili na hlavu. Na okraj můžete udělat např, pikotky nebo obloučky.

Doufám, že vám návod udělal radost a vytvoříte si podle něj toho svého zaječáka nebo zaječici 🐇 !

O MNĚ

Ahoj, jmenuji se Lucie a srdečně Tě vítám na svém webu! Název Crochelou se mi zrodil v hlavě asi před pěti lety spojením mého jména a anglického výrazu pro háčkování, tedy crochet. Je to totiž už více než patnáct let, kdy jsem přičichla k háčkování, které doteď miluji. Mimo to mě neminulo ani tvoření z papíru, výroba mýdla, malování, keramika, kreslení, korálkování, pletení z pedigu nebo i modelování z FIMO hmoty,.. jsem zkrátka tvořič od přírody :-). Po šicím stroji jsem ale nikdy netoužila, až do doby, kdy nebyl nikde k sehnání batůžek, který by mi padl do oka. A jak to asi dopadlo? Vznikl můj zcela první batoh, který jsem pyšně nosila, i když měl k dokonalosti hodně daleko. Od té doby mi pod rukama vznikla i spousta dalších taštiček, hraček, dekorací a teď už i kabelek.

Tvoření mě vždy bavilo natolik, že jsem své nadšení toužila sdílet s dalšími lidmi a věnovat se mu naplno. A tak teď, kdy si za svými výrobky opravdu stojím, přišel čas to rozjet pořádně!

Originalita mé práce je pro mne klíčová, stejně jako co nejpreciznější provedení každého kusu. Téměř všechny mé střihy jsou časově poměrně náročné na ušití, proto zde nenajdete příliš široký výběr. Ovšem za každým batohem či kabelkou je obrovský kus mé snahy, spoustu hodin práce, příběh a především obrovské nadšení.

error: Obsah je chráněný autorským právem!