12\01\2019

Amigurumi: postup na háčkovaného zajíčka

Krásný den ❤️

Posledních pár měsíců jsem nechala háčky ležet v šuplíku a nahradily je jehlice a šicí stroj. Začalo se mi ale trochu stýskat po tvoření něčeho malého a roztomilého a tak jsem oprášila své znalosti s dovednostmi, vzala do ruky přízi s háčkem a začala opět uzlíkovat hračky.

Po uháčkování tohoto zajdy jsem se pustila do vymýšlení vlastního, ze kterého tedy vznikla spíš zaječice. A právě na tuto hračku jsem pro vás napsala celý postup.

Koho zmátl výraz AMIGURUMI v názvu – jedná se o výraz pro háčkované (či pletené) hračky, postavičky, plyšáky,.. 🙂

Při kliknutí na obrázek níže si můžete návod stáhnout a vytisknout!

Velikost hotové hračky závisí na použité přízi a háčku. Já jsem použila háček č.2.00 a přízi Alize Bella (Kterou velmi doporučuji – široká škála barev, není tvrdá, takže vás nebolí tolik ruce a výsledek vypadá moc hezky. Na hračky je také fajn například příze Jeans). Při použití této kombinace mi zajíc vyrostl do výšky cca 24cm.

Zkratky:

MK = magický kroužek

KS = krátký sloupek

V = 2KS do jednoho oka

A = sháčkovat 2 oka dohromady

PO = pevné oko

ŘO = řetízkové oko

DS = dlouhý sloupek

PDS = polodlouhý sloupek

PrDS = přední reliéfní dlouhý sloupek

ZrDS = zadní reliéfní dlouhý sloupek

6x [xy] = (zkratky v závorkách) 6x opakování vzoru v závorce (není-li uvedeno jiné číslo). Není-li před závorkou uvedeno žádné číslo, prostě ji opakujte do konce řady.

(xy) = (číslo v závorce na konci řádku) výsledný počet ok v řadě

  • Při háčkování za zadní oko: standardně vpichujete háček do celého oka, které se skládá z přední a zadní smyčky (přední je ta blíž k vám, logicky :-). V tomto případě ale budete vpichovat pouze do té zadní, protože do přední později vháčkujete ozdobný lem (neboli patent).

Hlava:

6KS do MK

1. 6x V (12)

2. 6x [1KS>V] (18)

3. 6x [2KS>V] (24)

4. 6x [3KS>V] (30)

5. 6x [4KS>V] (36)

6. 6x [5KS>V] (42)

7. 6x [6KS>V] (48)

8. 6x [7KS>V] (54)

9. 6x [8KS>V] (60)

10. 6x [9KS>V] (66)

11. – 20. 66KS

21. 6x [9KS>A] (60)

22. 6x [8KS>A] (54)

23. 6x [7KS>A] (48)

24. 6x [6KS>A] (42)

25. 6x [5KS>A] (36)

26. 6x [4KS>A] (30)

27. 6x [3KS>A] (24)

28. 6x [2KS>A] (18)

  • Zakončete jedním PO do následujícího oka > 1ŘO. Nechte si dlouhý konec na následné přišití a odstřihněte od klubka. Umístěte oči a vyšijte čumáček. Hlavičku bohatě vyplňte, aby hezky držela tvar.

Nohy a tělo:

  • První noha začíná i končí samostatně. Na jejím konci nedělejte žádné PO, pouze nechte dostatečně dlouhý konec, aby se oka nepárala, utáhněte a odstřihněte od klubka.
  • začněte ‚tělovou‚ barvou

6KS do MK

1. 6KS (6)

2. 6x V (12)

3. 12KS

4. 6x [1KS>V] (18)

5. 6. 18KS

7. 6x [2KS>V] (24)

8.-10. 24KS

  • Na konci druhé nohy neukončujte! Uháčkujte 6ŘO>1KS do prvního oka 11. řady u první nohy (hned za posledním uháčkovaným KS; tím se obě nohy spojí) > 23KS (11. řada první nohy) > 6KS do řetízkových ok > 24KS (11. řada druhé nohy) > 6KS do řetízkových ok – za posledním z těchto ok vám vznikne nový začátek a konec řady, doporučuji si jej označit. Obě nohy jsou nyní spojené a teď bude vznikat celé tělo.

1. 54KS > V >4KS > V (62)

2. 54KS > V >6KS > V (64)

3. 54KS >V > 8KS > V (66)

4. 66KS

5. 54KS > V > 10KS > V (68)

6. 68KS

7. 54KS > V > 12KS > V (70)

8. 70KS (u posledního oka nahodit novou barvu – svetr)

9. 70KS

10. 70KS za zadní oko

11.-14. 70KS

15. 12KS > A > 31KS > A > 23KS (66)

16. 68KS

17. 11KS > A > 30KS > A > 23KS (66)

18. -21. 66KS

22. [9KS>A] (60)

23. 60KS

24. [8KS>A] (54)

  • vyplňte nožičky

25. 54KS

26. [7KS>A] (48)

27. 48KS

28. [6KS>A] (42)

29. 42KS

30. [5KS>A] (36)

31. 36KS

32. [4KS>A] (30)

33. 30KS

  • vyplňte zbytek těla

34. [3KS>A] (24)

35.  24KS

36. [2KS>A] (18)

  • Ukončete jedním PO do následujícího oka > 1ŘO. Utáhněte, ustřihněte a zbylou nit zapošijte aby nebyla vidět – již ji nebudete potřebovat.

Ruce (2x):

  • opět začněte s ‚tělovou‚ barvou

6KS do MK

1. 6x V (12)

2. 6x [1KS>V] (18)

3. 6x [2KS>V] (24)

4. 2x [11KS>V] (26)

5.-6. 26KS

7. 2x [11KS>A] (24)

8. 24KS

9. 6x [2KS>A] (18)

10. 18KS – na konci řady změňte barvu (svetr)

11. 18KS

12. 18KS do zadního oka (za přední budete na konci háčkovat lem)

13.-15. 18KS

16. 2x [7KS>A] (16)

17.-19. 16KS

20. 2x [6KS>A] (14)

21.-24. 14KS

25. 2x [5KS>A] (12)

26.-30. 12KS

  • Obě ruce vyplňte zhruba do 2\3. Otvor ‚zploštěte‘ a protilehlá oka k sobě spojte pevnými oky. Tím se otvor uzavře a ruka se bude mnohem lépe přišívat k tělu. 1ŘO, utáhněte a nechte si dostatečně dlouhý konec pro přišití. Odstřihněte od klubka.

Lem (nebo náplet, patent.. jak chcete :):

  • Uháčkujte ho na rukách i na těle v místě, kde jste vpichovali do zadních ok.

1. Ruku obraťte ‚zápěstím‘ vzhůru; vpíchněte háček do (jakékoliv) přední smyčky z 12. řady, protáhněte přízi a udělejte PO; 3ŘO a 1DS do každé další smyčky až do konce řady; ukončete 1PO do třetího ŘO ze začátku řady. (konec příze, který zbyl z počátečního nahození, vháčkujte pod prvních cca 5DS)

2. 2ŘO (místo prvního DS) > opakujte [1PrDS>1ZrDS] do konce řady a opět ukončete 1PO do druhého ŘO ze začátku řady.

  • Stejným způsobem udělejte lem i na druhé ruce a na těle.

Ručičky přišijte k tělu pomocí konce příze, který jste si nechali při dokončení každé ruky.

Uši (2x):

6KS do MK

1. 6KS

2. 6x V (12)

3. 12KS

4. 6x [1KS>V] (18)

5. 18KS

6. 2x [8KS>V] (20)

7. 20KS

8. 2x [9KS>V] )(22)

9. 2x [10KS>V] (24)

10. 2x [11KS>V] (26)

11. 2x [12KS>V] (28)

12. 2x [13KS>V] (30)

13. 2x [14KS>V] (32)

14.-16. 32KS

17. 2x [14KS>A] (30)

18. 2x [13KS>A] (28)

19. 28KS

20. 2x [12KS>A] (26)

21. 26KS

22. 2x [11KS>A] (24)

23. 24KS

24. 2x [10KS>A] (22)

25. 22KS

26. 2x [9KS>A] (20)

27.-28. 20KS

29. 2x [8KS>A] (18)

30.-31. 18KS

32. 2x [7KS>A] (16)

33.-34. 16KS

35. 2x [6KS>A] (14)

36.-37. 14KS

  • Otvor opět ‚zploštěte‘ a oka proti sobě spojte pevnými oky. 1ŘO > nechte dlouhý konec a ustřihněte. Obě uši přišijte k hlavě a tu potom k tělu.

Límeček:

  • Doporučuji použít o půl čísla větší háček, než který jste používali po celou dobu.
  • Háčkujte stejnou barvou jako svetr.

Začněte na 35ŘO

1. 1PDS do 4. oka od háčku > 26PDS (posledních 5 ok nechte prázdných – z nich později uděláte dírku pro knoflík). Otočte.

2. 3ŘO (místo prvního PDS) > [přeskočit jedno oko > *1PDS,2ŘO,1PDS* do násl. oka > přeskočit jedno oko > 1PDS do dalšího oka]

3. 3ŘO (místo prvního PDS) > [*2PDS,2ŘO,2PDS* pod mezery se 2ŘO z předchozí řady > přeskočit jedno oko > 1PDS do dalšího oka]. Při háčkování posledního PDS vpíchněte do 3.ŘO z předchozí řady a zároveň do posledního z pěti ok ze základního řetízku a dokončete PDS. Vznikne tak dírka pro knoflík, který přišijte na druhou stranu límečku.

Zbývá dotvořit čepička, na kterou jsem postup nenapsala, protože jsem ji pletla a v pletení jsem věčný začátečník, takže nevím nevím, jak by mé vysvětlování dopadlo. Pokud ale pletení alespoň trochu ovládáte, mrkněte na tento návod, podle kterého jsem pletla i já.

Samozřejmě ji můžete i uháčkovat-začátek bude stejný jako při háčkování hlavy, jen doporučuji použít opět o 0,5 čísla větší háček, než který jste použili na hlavu. Na okraj můžete udělat např, pikotky nebo obloučky.

Doufám, že vám návod udělal radost a vytvoříte si podle něj toho svého zaječáka nebo zaječici 🐇 !

O MNĚ

Ahoj! Říkám si Crochelou a srdečně Tě vítám na mém webu. Je to už více než tři roky, co jsem si pořídila svůj první šicí stroj a k háčkování mi přibyla nová silná závislost (jsem tak trochu tvořící maniak). Začalo to polštářky, hračkami a spoustou dalších drobností, a když jsem zatoužila po malém batůžku, rozhodla jsem si ho ušít sama doma „přesně“ podle mých představ, protože v obchodech mne tehdy ještě žádný nezaujal. Ihned po této batohové prvotině následoval další batůžek, a potom zase další..

Nyní už dva roky své výrobky prodávám (k batohům přibyly i kabelky a různé taštičky) zde na svém eshopu, kde najdeš i sekci „blog“ s návody pro mé kolegy kreativce.

Každý kus mé práce je originál – všechny typy kabelek či batohů jsou navržené mnou. Šiji dle vlastních střihů, které dále neprodávám. Proto u jiného výrobce nemůžete najít stejný výrobek. 

Na originalitě a barevné pestrosti si velmi zakládám, stejně jako na kvalitě každého výrobku. Stále vymýšlím nové střihy, sháním neokoukané materiály a s každým výrobkem se posunuji dál.

Jak řekne každý handmade tvůrce: Do každého výrobku dávám veliký kus sebe. Proto děkuji každému, kdo se jeho koupí rozhodne mou tvorbu podpořit, a kdo se nebojí být originální.

 

error: Obsah je chráněný autorským právem!