10\07\2018

Návod: Crossbody kabelka

Po dlouhé zimě, kdy jsem si k šití vybírala především tmavé, a tak trochu mdlé barvy, konečně přišlo jaro a s ním se mi vrátila i nálada na veselé a barevné kombinace. Konečně. Ušila jsem tak svou první kabelku (doteď jsem se zaměřovala pouze na batohy a ke kabelkám mě to moc netáhlo). A protože kombinace barev, kterou jsem kabelce dala, mě natolik uchvátila, že jsem zkrátka musela ušít další. Celý postup jsem se rozhodla nafotit a popsat pro ty, kteří by si rádi oživili šatník na novou sezónu vlastním handmade doplňkem .

Rozměry kabelky jsou: 25x23cm (VxŠ)

Soubor se střihy stáhni kliknutím na ikonu:

MATERIÁL

  • Pevná (např. dekorační) látka
  • Koženka (já jsem použila koženku Kaimankoupíte ZDE; jedná se o slabou koženku dostupnou v mnoha prodejnách s metráží)
  • Látka na podíšvku
  • Pevnou výztuhu Ronofix (koupíte ZDE)
  • 120cm šikmého proužku (šíře 3cm)
  • cca 80cm zipu v metráži (2x 24cm; 1x 26cm)
  • Kovové komponenty: průvlek 3,5cm; 2x polokroužek 3,5cm; 3x jezdec k zipu

PŘÍPRAVA DÍLŮ

(Díly označené číslicí jsou k dispozici v PDF souboru)

 

← Na obrázku vidíš jednotlivé díly a jejich označení

Z koženky si připrav tyto díly:

  • 1; 3 (najdeš v PDF souboru)
  • A (9 x 30cm) – přední díl
  • 2x B (6 x 7cm) – poutka na popruhy
  • 2x (3,5 x 6cm) – koncovky na zip
    • (6 x 150cm) – popruh

Ze svrchní látky si připrav tyto díly:

  • 2 (najdeš v PDF souboru) 
  • E (9 x 30cm) – zadní díl
  • 2x F (7 x 30cm) – na zipové kapsy
  • G (6 x 150cm) – popruh

Z vnitřní látky tyto díly:

  • 2x 1 (najdeš v PDF souboru)
  • 6x (3,5 x 6cm) – koncovky na zip
  • (20 x 24cm) – vnitřní kapsa

 

 

 


POSTUP

Na díl č.2 nažehli výztuhu. Aby jsi ochránila žehličku před lepidlem, zažehluj výztuhu přes pečící papír.

(obrázky zvětšíte kliknutím)

Na dolní (označenou) lícovou stranu dílu č. 2 přilož napůl přeložený šikmý proužek. Pro lepší manipulaci můžeš přeložený šikmý proužek přišít cca 5mm od kraje. Následně na tento díl přilož lícovou stranou díl č. 3, který tvoří spodní část tašky. Tento „sendvič“ k sobě sešij 1cm od kraje. Na mém stroji (Brother NV 55) je pro tuto šíři švu jehla na pozici 2.00.

(obrázky zvětšíte kliknutím)

Šev zarovnej nahoru, na stroji nastav délku stehu na 3,5mm a jehlu posuň doleva. Šij podél linie švu. Tento spoj se tak zpevní a zároveň ozdobí. Pro lepší efekt můžeš využít silnější nit (např. jeansovou nebo quiltovací; ale pouze do horní cívky, jinak budou nitě na  rubové straně dělat neplechu). Přesahující šikmý proužek ustřihni. A základ předního dílu máš hotový!

(obrázky zvětšíte kliknutím)

Na přední díl si MAZATELNOU tužkou (já používám gumovací pero Pilot – zmizí přežehlením, z koženky lze opatrně smýt odlakovačem) vyznač od shora 12 cm. Potom si na obou delších stranách vyznač na dílu A 2cm od kraje. K nakreslené čáře nalep oboustrannou lepící pásku (ale můžeš použít i kolíčky, či kancelářské sponky. Nikoliv špendlíky, protože díry po nich v kožence zůstanou) a obě strany k vyznačeným čárám přelož.

(obrázky zvětšíte kliknutím)

Vezmi si opět rozdělaný přední díl a spolu s ním i šikmý proužek, který přelož napůl a vzniklý ohyb přilož na vyznačenou linii na předním dílu. Na šikmý proužek přilož právě vytvořený panel z koženky (předchozí krok). Přilož ho tak, aby byl šikmý proužek z části vidět. Délku stehu nastav na 3,5mm a šij podél hrany panelu tak, aby šikmý proužek pod ním vykukoval, ale zároveň byl přišitý spolu s ním. Nepotřebuješ žádné pomocné stehy, jde to pěkně od oka :-).

To samé udělej i na druhé straně, (kam jsem zapomněla dát šikmý proužek). Nakonec přesahující části opět ustřihni.

(obrázky zvětšíte kliknutím)

Stejný krok udělej i na zadním díle. Na díl č. 1 si vyznač 12cm odshora, na díl na obou delších stranách 2cm od kraje, a k této linii strany přelož, zašpendli a sežehli. Další postup je stejný jako u předního dílu.

(obrázky zvětšíte kliknutím)

KAPSY

Teď jsou na řadě zipové kapsy. Na oba zipy o délce 24cm si vyznač 1,5 cm od krajů. Nasaď jezdce. Z látky na podšívku vystřihni 4 obdélníky o rozměrech 3,5 x 6cm. Každý z nich přehni napůl a přilož na rubovou stranu zipu k vytvořeným značkám (ohybem dovnitř) a u ohybu přišij. Zoubky potom ustřihni co nejblíže ke švu.

Pozor, na stříhání zipu nepoužívej nůžky na látku, velmi snadno se tak ztupí :-).

(obrázky zvětšíte kliknutím)

Zip přilož rubovou stranou na lícovou stranu dílu o rozměrech 24 x 22cm z látky na podšívku. Jehlu posuň doleva a podél zipu přišijte. To samé udělej s druhým dílem. Švy potom rozžehli směrem od zipu. Tímto způsobem si rovnou připrav obě kapsy.

Na předním i zadním díle si vyznač středy: přelož spodní, potom i horní stranu napůl, a v tomto místě látku lehce nastřihni, nebo označ tužkou.

Oba tyto body spoj čárou a udělej čárky nad panely, kde budou zipy.

Na oba díly F narýsuj na rubovou stranu zhruba uprostřed 18cm široký a 1cm vysoký obdélník. Vyznač si střed obdélníku a přilož ho lícovou stranou na střed daného (předního x zadního) dílu. Nastav délku stehu na 2mm a šij podle nakreslené linie.

Takto obšitý obdélník uprostřed rozstřihni (na koncích nech 1cm a střihni šikmo do rohů). Pozor, aby jsi nestřihla až do stehu.

Na látku nanes textilní lepidlo, protoč ji dovnitř, srovnej švy a zakolíčkuj. Vydrž cca 15 minut, až lepidlo zaschne. Pokud nemáš lepidlo na textil, poslouží Ti i herkules.

Opět si vezmi polotovar jedné ze zipových kapes, rozděl ji tak, aby byl zip mezi látkami a na něj potom polož otvor, který jsi dělala v předchozím kroku. Nastav délku stehu na 3,5mm, připni zipovou patku a kapsu přišij k hlavnímu dílu. Zip si při šití napínej, aby se nezvlnil, a udržuj ho uprostřed otvoru. Ujisti se, že máš na zip nasazený jezdec, po tomto kroku již nebude možné ho nasadit dodatečně! 🙂

Kapsu sešij dohromady. Vnitřní díly přilož na sebe lícem na líc a sešij je od jednoho konce zipu k druhému. Aby se látka netřepila, prošij okraje cik-cakem.

(obrázky zvětšíte kliknutím)

Vezmi si oba B díly (6 x 7cm). Vyznač střed podél delší strany (3cm od kraje), nalep oboustrannou lepící pásku a kraje přehni doprostřed. Nastav délku stehu na 3,5mm a oba konec přišij co nejblíže ke středu. Na oba takto sešité díly navlékni polokroužek, přehni a přišij k okraji jednoho z hlavních dílů tak, aby polokroužek směřoval dovnitř.

ZÁŠEVKY

Záševky udělej na předním i zadním díle. Střed záševku je ve výšce 5cm a šířce 10cm od středu, který již máš vyznačený (viz. obrázek). Na dolní hranu dílu přilož pravítko podél linie, kde je vyznačených 30° (na pravítku) a tento bod spoj se středem záševku. Podél této čáry potom udělej dvě boční tak, aby je dole dělil 1cm od středu a nahoře se spojily.

V místě středu záševku díl přehni a sešij látku k sobě po boční čáře. Na začátku a na konci vždy použij zpětný chod a v místě středu látku i trochu „přejeď“, aby byl roh opravdu dokonalý.

Vzniklý přídavek potom zarovnej směrem ven a s délkou stehu 3,5mm přišij podél švu. U středu nepoužívej zpětný chod, ale konec horní nitě potom protáhni dovnitř a udělej uzlík.

(obrázky zvětšíte kliknutím)

PODŠÍVKA

Z látky na podšívku si vystřihni dva díly č. 1, a na jejich rubovou stranu nažehli slabší výztuhu. 

Dále si vystřihni díl o rozměrech 20x24cm, ze kterého uděláš pořadník na telefon či propisku. Tento díl přehni napůl podél delší strany lícem k sobě a sešij na šíři patky. Vzniklý tunýlek protoč lícem ven a sežehli. Jednu z delších stran u kraje prošij. Tato strana bude horní. Díl přilož vodorovně zhruba doprostřed dílu č.1 (horní stranou nahoru, samozřejmě). Začni šít u pravého kraje směrem dolů, potom podélně a opět nahoru k levému kraji. Pořadník si rozděl dle svých potřeb (nahoře i dole použij zpětný chod).

Na obou dílech udělej záševky stejným způsobem, jakým jsi je dělala na svrchní části.

Na rubovou stranu zipu o délce 26cm přišij na oba konce přeložený obdélník z látky na podšívku 3,5x6cm přehybem dovnitř. Na lícovou stranu potom přijde obdélník stejných rozměrů, ovšem z koženky (bude vidět zvenku). Na obou koncích zipu Ti vznikne zbytečně moc vrstev látky, takže prostřední tři zastřihni co nejblíže ke švu.

Zip přilož lícem na líc na jeden z vnějších dílů a na to přilož lícovou stranou jeden z dílů podšívky. Vznikne tak „sendvič“ se třemi vrstvami látky. Pro upřesnění: vnější díl lícem nahoru, zip lícem dolů, podšívka lícem dolů. Viz. obrázek.

Použij zipovou patku a tento „sendvič“ k sobě přišij podél zipu.

Všechny vrstvy srovnej rubovými stranami k sobě a šev zpevni stehem o délce 3,5mm.

Stejným způsobem přišij i zbývající dva díly.

Nyní přilož vnější díl k vnějšímu a vnitřní k vnitřnímu lícovými stranami na sebe. Konce zipu, který je uprostřed, ohni směrem k vnějším dílům. Ujisti se, že zip je OTEVŘENÝ. Díly takto sešij po celém obvodu. Na spodní straně podšívky nech cca 9cm otvor na protočení.

Přídavky na švy odstřihni asi 2mm od švu. Dole, kde jsou zaoblené rohy, vystříhej „véčka“ (můžeš použít entlovací nůžky). Pozor, v místě otvoru přídavky nestříhej!

Strč ruku do otvoru na protočení, uchop spodek vnější části a celou práci protoč. Jde to trochu ztuha, ale jde 🙂

Přídavky u otvoru zarovnej dovnitř a opatrně po okraji otvor zašij.

Nakonec vlož podšívku do svrchního dílu.

POPRUH

V případě, že nebudeš mít 150cm dlouhý pruh látky, spoj dva či více pruhů tímto způsobem:

Na lícovou stranu jednoho pruhu přilož konec druhého dílu, lícem dolů. Viz. obrázek. Sešij je od levého horního rohu k pravému dolnímu.

Přebytečný trojúhelník odstřihni asi 0,5mm od švu.

KOŽENKA: Až dosáhneš požadované délky, vyznač si na rubové straně po celé délce popruhu střed (3cm od kraje).

K této linii budeš obě hrany otáčet a přišij asi 2mm od středu (podle oka :). Nezapomeň steh opět nastavit na 3,5mm (na to jsem já zapomněla).

LÁTKA: Celý pruh přelož napůl podél delší strany RUBEM NA RUB a sešij asi 7mm od kraje. Potom šev rozžehli tak, aby byl uprostřed celého pruhu.

Takto vzniklý pruh látky přilož RUBEM NA RUB na střed pruhu z koženky. Na obou krajích přišij.

Popruh je hotový, zbývá nasadit kovový posunovač a na oba konce karabinu a s kabelkou můžeš vyrazit do světa!

 

 

 

 

O MNĚ

Ahoj, jmenuji se Lucie a srdečně Tě vítám na svém webu! Název Crochelou se mi zrodil v hlavě asi před pěti lety spojením mého jména a anglického výrazu pro háčkování, tedy crochet. Je to totiž už více než patnáct let, kdy jsem přičichla k háčkování, které doteď miluji. Mimo to mě neminulo ani tvoření z papíru, výroba mýdla, malování, keramika, kreslení, korálkování, pletení z pedigu nebo i modelování z FIMO hmoty,.. jsem zkrátka tvořič od přírody :-). Po šicím stroji jsem ale nikdy netoužila, až do doby, kdy nebyl nikde k sehnání batůžek, který by mi padl do oka. A jak to asi dopadlo? Vznikl můj zcela první batoh, který jsem pyšně nosila, i když měl k dokonalosti hodně daleko. Od té doby mi pod rukama vznikla i spousta dalších taštiček, hraček, dekorací a teď už i kabelek.

Tvoření mě vždy bavilo natolik, že jsem své nadšení toužila sdílet s dalšími lidmi a věnovat se mu naplno. A tak teď, kdy si za svými výrobky opravdu stojím, přišel čas to rozjet pořádně!

Originalita mé práce je pro mne klíčová, stejně jako co nejpreciznější provedení každého kusu. Téměř všechny mé střihy jsou časově poměrně náročné na ušití, proto zde nenajdete příliš široký výběr. Ovšem za každým batohem či kabelkou je obrovský kus mé snahy, spoustu hodin práce, příběh a především obrovské nadšení.