01\09\2018

Návod: ušatá taštička

Nový návod na ušití téhle ušaté taštičky, do které můžeš schovat opravdu cokoliv a využít ji podle svých potřeb. Mně měla původně sloužit jako kosmetická taštička, ale nakonec v ní našlo své místo několik klubíček včetně nůžek, počítadla, jehlic a dalších nezbytností k pletení.

Prvním krokem je příprava jednotlivých dílů. Když si  vše připravíš před samotným šitím, ušetříš si spoustu času.

Já jsem použila dvě barvy koženky Kaiman (Apple green a Metallic silver) a dva různé vzory bavlny (dominující květovaná látka se jmenuje RB Primavera main teal 122391).

Základním tvarem, který budeš potřebovat, je kruh o poloměru 10cm, který bude tvořit dno.

Koženka #1 (zelená):

  • A – dno (r=10cm)
  • B – spodní díl: 2x (32,5 x 7cm)

Koženka #2 (stříbrná):

  • pruh na paspulku (65 x 3cm)
  • H – ucha: 2x (40 x 6cm)

Látka #1 (květovaná látka)

  • C – prostřední díl: 2x (32,5 x 17cm); vyztužit Ronofixem
  • G – vnitřní přihrádky (33 x 25cm)
  • pruh na vytvoření zipové kapsy (7 x 25cm)

Látka #2 (pruhovaná látka)

  • D – horní díl: 2x (32,5 x 11cm); vyztužit Novopastem
  • A – dno (r=10cm); vyztužit Novopastem
  • E – tunýlky: 2x (31 x 5cm)
  • F – podšívka: 2x (32,5 x 30cm); vyztužit Novopastem
  • J – zipová kapsa : 2x (22 x 15cm)
  • H – ucha: 2x (40 x 6cm); vyztužit Novopastem

Galanterie:

  • zip v metráži 22cm
  • 200cm provázku o síle 0,5-1cm
  • jezdec k zipu
  • 65cm provázku o průměru cca 0,5cm na paspulku
  • 4 koncovky na provázek

Výztuhy:

  • Ronofix 140+18 
    • C – prostřední díl: 2x (32,5 x 17cm)
  • Novopast 40+18
    • D – horní díl: 2x (32,5 x 11cm)
    • F – podšívka: 2x (32,5 x 30cm)
    • H – ucha: 2x (40 x 6cm)
    • A – dno

Když máš všechny jednotlivé díly připravené, můžeš se vrhnout do samotného šití.

  1. Začni tím, že na všechny díly, u kterých je to uvedeno, nažehlíš výztuhu. Polož výztuhu lepivou stranou nahoru (poznáš ji podle toho, že se leskne a je hrubší) a na ni polož rubovou stranou dolů látku. Přes látku ještě polož pečící papír (proti poškození látky nebo žehličky lepidlem) a tlakem na žehličku výztuhu zažehli.
  2. A jako první část ušij ucha. Vezmi vyztužený látkový díl H (40 x 6cm) a jeho kraje zažehli dovnitř rubové strany. Nemusí se střetnout přesně uprostřed, protože rubová strana bude potom schovaná. Dbej na to, aby byly okraje opravdu u sebe a konečný proužek tak měl po celé délce šířku 3cm! Udělej tak i druhý látkový díl H.

 

3. Nyní vezmi oba díly H z koženky a na rubovou stranu si po celé délce vyznač střed. K tomuto středu přelož oba kraje, stejně jako u látkového dílu. Tentokrát ale přehyb nezpevníš žehličkou, ale po celé délce ho přešiješ stehem o délce 3mm. Budeš šít rubovou stranou nahoru, takže pokud chceš na viditelná místa použít kontrastní nit, navlékni ji do spodní cívky. Případně si přehyb zajisti kolíčky a šij po lícové straně. Stejně udělej i druhý díl.

Vezmi hotový látkový a koženkový pruh a přilož je rubovými stranami na sebe a podél obou okrajů spoj přešitím (opět steh 3mm). Ucha jsou teď hotová.

3. Teď je na řadě paspulka. K té budeš potřebovat provázek 65cm a pruh koženky 3x65cm. Délku stehu nastav na 5mm, to ti urychlí práci. Použij zipovou patku nebo patku na paspulky. Provázek polož na rubovou stranu dílu a levý kraj přehni k pravému. Provázek tak bude uvnitř. Šij podél provázku.

Okraj paspulky po celé délce nastřihni po 0,5 – 1cm, aby se lépe ohýbala při přišívání.

Paspulku přišij k lícové straně koženkového dna A. Začni šít asi 5cm od konce paspulky. Tento konec bude za chvíli potřeba k zakončení. Okraj paspulky přikládej k okraji dna a přešij tak celý obvod. Na konci šití oba konce vypárej a provázek ustřihni tak, aby se oba jeho konce spojily a nic nepřečnívalo. Konce koženky přelož přes sebe a pokračuj v šití. Za spojem šití ukonči.

4. Na vyztužený díl C přilož koženkový díl (líc na líc) delšími stranami k sobě. Přišij 1 cm od kraje. Otoč práci lícem nahoru, vzniklý šev zarovnej pod koženku a na lícové straně podél spoje přešij stehem o délce 3mm. Stejně zpracuj i zbylé díly C a B.

5. Zipová kapsa. Na jeden z právě vytvořených dílů z bodu 4. si z rubové strany doprostřed narýsuj obdélník o délce 15cm a výšce 1cm. Tento obdélník je ve vzdálenosti 9cm od spoda (spodek tvoří díl B z koženky). Pod tento díl polož pruh látky (cca 7x25cm) LÍCEM NAHORU v místě, kde je obdélník narýsovaný, co nejvíce doprostřed.

Podél linií veď steh, kterým pruh látky spojíš s hlavním dílem. Dbej na to, aby hrany obdélníku byly ušité opravdu do pravého úhlu. Kdyby nebyly, při protočení budou dělat neplechu a nebude to hezké.

Po sešití obdélník uprostřed rozstřihni asi 1cm od krajů; od tohoto místa střihni směrem k rohům. Pozor, nerozstřihni si stehy. Nyní pruh látky protoč na rubovou stranu. Celý obvod otvoru zarovnej a opatrně zažehli. Rohy vytvauješ nejlépe tak, že zatáhneš za okraje pruhu.

Nyní vezmi zip o délce 22cm a k němu oba díly J (22 x 15cm). Na LÍCOVOU stranu jednoho z nich polož zip LÍCEM nahoru (podél delší strany). A sešij asi 5mm od kraje. Vezmi druhý díl, zip na něj polož stejným způsobem a opět sešij. Potom kapsu rozžehli a na zip nasaď jezdec.

Na lícovou stranu zipu polož vytvořený díl s otvorem tak, aby byla kapsa co nejvíce uprostřed. Takto přiložené díly sešij podél zipu k sobě. (Až se dostaneš k jezdci, zvedni patku, zip opatrně otevři a šij dál). Použij zipovou patku. Potom okolo ušij ještě jeden rámeček, který má už jen estetickou funkci.

Celý díl otoč lícem nahoru a oba díly kapsy (J) polož na sebe směrem DOLŮ (ke kožence). POZOR – nenech se zmást fotkami, já jsem si totiž kapsu omylem zarovnala směrem nahoru a všimla si toho až po sešití, takže jsem ji rozpárala, zarovnala dolů a sešila znovu. Oba díly sešij k sobě. Začni vpravo nahoře a skončíš vlevo nahoře. Pro větší pevnost a proti třepení okrajů je vždy prošiji ještě cik-cakem. 

Přišití uch. Na horní stranu hlavních dílů si vyznač 10cm od obou krajů. Mezi těmito značkami budou ucha. V místě značky přilož jeden konec popruhu ke kraji látky a několikrát přešij asi 0,5cm od kraje. Stejně tak druhý konec. To samé u druhého dílu.

Vezmi vyztužený díl D (32,5 x 11cm) a přilož ho na hlavní díl v místě, kde jsou nyní přišitá ucha LÍCEM na LÍC. Sešij 1cm od kraje. V místě, kde začíná a končí popruh vždy použij alespoň jednou zpětný chod, aby ve spoji nebyly mezery.

Otoč lícem nahoru, šev zarovnej pod prostřední díl (směrem dolů) a prošij stehem o délce 3mm.

Tunýlky. Na ty potřebuješ 2 díly E (31 x 5cm). Jejich okraje zažehli dovnitř rubové strany asi 1,5cm. a prošij asi 0,5cm od hrany. Potom podél delší strany přelož napůl a také zažehli. Takto přeložený pruh látky polož doprostřed na horní okraj hlavního dílu (okraj k okraji; přehyb směřuje dolů) a přišij asi 0,5cm od kraje. (Já jsem střed odhadla podle oka, ale pokud to chceš mít přesné, přehni tunýlek napůl a trochu nastřihni – tím označíš jeho střed; to samé s hlavním dílem. Tyto středy potom polož na sebe.)

Oba hlavní díly jsou hotové a konečně je můžeš spojit k sobě. Polož je lícovými stranami na sebe a na stranách sešij 1cm od kraje.

Označ dolní středy obou dílů nastřihnutím. Stejně tak to udělej u dna – přehni napůl a označ obě místa proti sobě, kde vznikne přehyb.

Dno přilož na spodní okraj hlavního dílu a nejdříve k sobě spoj vyznačené středy proti sobě a potom přikolíčkuj po celém obvodu.

Tyto díly k sobě přišij podél paspulky (poznáš po hmatu).

Šev potom sestřihni asi na 0,5cm.

Taštičku protoč na líc.

Přišel čas na ušití podšívky. Díl na přihrádky G (33 x 25cm) přelož podél delší strany napůl – výška přihrádek tedy bude 12,5cm. Ohyb přežehli. Díl polož dolů k delší části podšívky (díl F 32,5 x 30cm) na lícovou stranu. Podél okrajů přešij asi 0,5cm od kraje (začni vpravo nahoře a skonči vlevo nahoře). Potom vytvoř samotné přihrádky přišitím dílu k podšívce v místech, kde chceš mít kapsičky. Horní část přihrádky prošij alespoň třikrát tam a zpět, aby se při používání steh nepřetrhl.

Na tento díl polož i druhý díl F a okraje sešij 1cm od kraje. Označ středy přeložením napůl a nastřihnutím v místě ohybu. Označ si středy opět i na dně.

Hlavní díly spoj se dnem. U podšívky si spoj nešpendlím, ale ty to samozřejmě klidně udělej.

Podšívku nech otočenou naruby. Horní okraje ohni směrem ven (k rubové straně) asi 1,5cm a zašpendli.

U hlavního dílu otoč horní okraj naopak dovnitř (k rubové straně), také 1,5cm tak, že tunýlek se zarovná nahoru a bude asi 1,5cm nad ohybem. Zašpendli.

Vlož podšívku do hlavního dílu, spoj přehyby na sebe a opět zašpendli nebo přikolíčkuj. Jako první si spoj místa, kde jsou švy a potom až zbytek, aby byla podšívka rovnoměrně rozprostřena. Tunýlek stále musí koukat ven!

Spoj potom prošij 0,5cm od přehybu.

Já tu mám steh pěkně nakřivo, protože už jsem dost spěchala, snad mi to bude odpuštěno 😁.

Posledním krokem je provléknutí provázku do tunýlku. Rozstřihni ho na polovinu (100cm), na jeden konec umísti zavírací špendlík nebo kancelářskou sponku. Vlož ho do tunýlku na jedné straně a provlékni ho přes celý obvod opět k této straně. Druhý provázek zase provlékni z druhé strany. Pro lepší představu jsem se pokusila to nakreslit. Až budou oba provázky navléknuté, otevři otvor co nejvíce a oba konce na každé straně zauzluj u tunýlků. Zbytek provázku ustřihni nebo na ně dej koncovky. Taška se zavře zatáhnutím za konce směrem od sebe.

Tak a je hotovo! Doufám, že ti tento návod udělal radost a ušiješ si podle něj i ty takovou taštičku 🙂

Pokud ano, budu ráda za zaslání fotky na můj facebook!

Měj se krásně 🙂

Pokud Tě zajímá, jak vznikají nové batohy, kabelky, přívěsky a další výrobky (a nejen to), sleduj můj Instagram:

 

 

 

O MNĚ

Ahoj! Říkám si Crochelou a srdečně Tě vítám na mém webu. Je to už více než tři roky, co jsem si pořídila svůj první šicí stroj a k háčkování mi přibyla nová silná závislost (jsem tak trochu tvořící maniak). Začalo to polštářky, hračkami a spoustou dalších drobností, a když jsem zatoužila po malém batůžku, rozhodla jsem si ho ušít sama doma „přesně“ podle mých představ, protože v obchodech mne tehdy ještě žádný nezaujal. Ihned po této batohové prvotině následoval další batůžek, a potom zase další..

Nyní už dva roky své výrobky prodávám (k batohům přibyly i kabelky a různé taštičky) zde na svém eshopu, kde najdeš i sekci „blog“ s návody pro mé kolegy kreativce.

Každý kus mé práce je originál – všechny typy kabelek či batohů jsou navržené mnou. Šiji dle vlastních střihů, které dále neprodávám. Proto u jiného výrobce nemůžete najít stejný výrobek. 

Na originalitě a barevné pestrosti si velmi zakládám, stejně jako na kvalitě každého výrobku. Stále vymýšlím nové střihy, sháním neokoukané materiály a s každým výrobkem se posunuji dál.

Jak řekne každý handmade tvůrce: Do každého výrobku dávám veliký kus sebe. Proto děkuji každému, kdo se jeho koupí rozhodne mou tvorbu podpořit, a kdo se nebojí být originální.

 

error: Obsah je chráněný autorským právem!